ALLES OVER WANDELEN

Tips van de maand



Wandeltips voor februari

  • De tips van vorige maand stonden in het teken van de goede voornemens 'Meer sporten' en 'Afvallen'. Omdat veel mensen moeite hebben met het naleven van goede voornemens zijn de tips onderaan deze pagina herhaald.
  • Omdat het in februari nog erg koud kan zijn nog enkele tips over wandelkleding.
  • Gebruik geen katoenen t- shirt onder je wandeljack, omdat katoen veel vocht neemt op. Hierdoor krijg je het koud en bovendien loop je niet lekker met een nat bovenlijf. Thermo onderkleding zorgt er voor dat je het transpiratievocht goed kwijt raakte en houdt de warmte vast.
  • Bij erg koud weer kan je twee dunne thermoshirtje over elkaar te dragen. Tussen de lagen vormt zich een warm luchtlaagje.
  • Bij koud weer kan je het beste een muts dragen. Veel energie (ongeveer 40%) verlies je via je hoofd. Als het bijzonder koud is kan lichaamsdelen (onder andere lippen, gezicht) invetten met vaseline.
  • Besteed wat meer aandacht aan je dagelijkse voeding. De reserves die je in de zomermaanden hebt opgebrouwd zijn mogelijk in februari gedeeltelijk verbruikt.
  • Enkele tips om de opname van vitamines en mineralen te vergroten.
    · Gebruik sinaasappelsap bij de broodmaaltijd.
    · Melk belemmert de opname van ijzer door het lichaam.
    · Drink geen koffie en thee bij de maaltijd.
    · Opgewarmd eten is veel minder vitaminerijk.
  • Bij koorts mag je niet gaan wandelen, wegens gevaar van een infectie van de hartspier.
  • Griep kan na weken nog z'n sporen achterlaten. Je moet daarom de training weer geleidelijk opbouwen.

Goede voornemens: meer sporten

  • Lees en praat over sporten. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is. En het werkt motiverend!
  • Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert.
  • Ga samen met een vriend(in) wandelen.
  • Uiteraard is alleen wandelen ook geen probleem. Vrij veel wandelaars wandelen vaak alleen. Bovendien is het niet motiverend als het lastig is om afspraken te maken en na te komen.
  • Zie ook: Motivatie tips.

Goede voornemens: afvallen

  • Voel je goed in je vel. Ben tevreden over jezelf. Er zijn belangrijker zaken als het ideale gewicht. Neem gewoon de tijd om afvallen. Bepaalde eetgewoontes en leefgewoontes verander je niet zomaar binnen de kortste keren.
  • Er zijn vast lezers van deze pagina die nu denken: 'Ik zit prima in m’n vel hoor……'. Heb dus ook gevoel voor humor.
  • Bezig zijn met afvallen is sowieso nuttig. Door je dagelijkse afslankbezigheden (gezond eten, sporten, gezond voedsel klaarmaken, ect) heb je mogelijk gewoon geen tijd en zin in dat vette gezonde voedsel.
  • Lange rustige wandelingen van een paar uur zijn een prima voor vetverbranding.
  • Voor meer tips: Afslank tips.