ALLES OVER WANDELEN

Sportrepen

Sportrepen kan je gebruiken voor, tijdens en na het wandelen. Voor het sporten vullen ze je energievoorraad aan, tijdens het wandelen vullen ze een te kort snel aan. En na het wandelen versnellen ze het herstel.

Soorten sportrepen

Sportrepen zijn er in verschillende soorten. Zo zijn er sportrepen speciaal voor en tijdens het wandelen en om het herstel te bevorderen.

  • Voor het wandelen: rijk aan koolhydraten en gedeeltelijk eiwitten
  • Tijdens het wandelen: hoofdzakelijk koolhydraten (energiereep)
  • Na het wandelen: rijk aan eiwitten en koolhydraten (proteÔne reep)
  • Ook zijn er sportrepen met een andere samenstelling te koop

Hoe sportrepen gebruiken

  • Het is verstandig om tijdens lange wandeltochten extra koolhydraten en vocht te gebruiken. Sportvoeding is gemakkelijker in gebruik en beter verteerbaar dan gewone dagelijkse voeding.
  • Na afloop kan je sportreep die rijk is aan eiwitten en koolhydraten gebruiken om het herstel te versnellen.
  • Gebruik ook niet te veel: je maag kan niet meer dan 60 - 80 gram koolhydraten per uur verwerken.

Tip

Bestel Sportrepen bij

Samenstelling energiegels

Tips

  • Experimenteer niet met sportvoeding tijdens lange wandeltochten. Je kunt de weken voor de wandeltocht nagaan of een merk je bevalt.
  • Snij de sportreep in drie of vier stukjes. Je kan deze dan in gedeelten gebruiken.
  • In ontbijtkoek zit weinig vet en veel koolhydraten. Dus heel geschikt voedsel voor duursporters. Voedingswaarde per 100 gram: vet 1 gram, koolhydraten: 70 gram en eiwit 2.5 gram.
  • Bij de finish van wandeltochten zie vaak bananen en sinaasappels liggen. Dat is niet toevallig: energierijk voedsel (bananen) en sinaasappels zijn vitamine C
  • Ook zie je soms na afloop winegums liggen: zijn gemaakt van het eiwitrijke en energierijke gelatine.
  • Probeer eens een hersteldrankje bestaande uit 70% eieren en 30% melk of 50% melk en 50% aardappelen.
  • Drink ook voldoende.

Voor meer informatie






Overzichten
Wandeltraining

Wandelschema's

Wandelblessures

Hartslagmeter

Wandeltochten

Sportvoeding

Ideale gewicht

Tools

Wandelen

Tips

Boeken

Site