ALLES OVER WANDELEN
× Wandeltraining.nl Homepage Tools Wandeltraining Wandelschema's Wandelblessures Hartslagmeter Wandeltochten Sportvoeding Ideale gewicht Wandelen Tips Boeken Site

Energiegels

Naar de outdoorwinkel van bol.com

Energiegels kan je gebruiken tijdens lange wandeltochten om snel en gemakkelijk een tekort aan koolhydraten aan te vullen.

Soorten energiegels

  • Energie gel waarbij je water moet gebruiken: traditionele gels.
    Nadeel: je moet water gebruiken.
    Voordeel: bevatten meer energie.
  • Energie gel waarbij geen water nodig: isotone gels.
    Voordeel: gemakkelijk in gebruik.
    Nadeel: bevatten minder energie.
  • Een ander verschil is de verhouding enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. Enkelvoudige geven gelijk energie. Meervoudige geven geleidelijk energie.
  • De hoeveelheid mineralen (kalium, magnesium, calcium) en vitaminen (B en C) in gels is een ander verschil. Ze zijn van belang bij de opname en verbranding.
  • Er zijn gels met cafe´ne en zonder cafe´ne. Cafe´ne verbetert de vetverbranding. Een nadeel van cafe´ne is dat het vocht aan je lichaam onttrekt.
  • Gels zijn verkrijgbaar in allerlei smaken: banaan, appel, aardbei en anderen.

Soorten verpakkingen

  • Gels kan je openen met een scheurlint (meest verkocht) of met draaidop.
  • Gels met een draaidop hebben het voordeel dat je de inhoud in kleine porties kan gebruiken. De inhoud is 90 - 100 gram en 60 - 100 ml.
  • Gels met een scheurlint zijn gemakkelijk in gebruik. Het nadeel is de kleine inhoud (35 - 60 ml).

    Gel met een scheurlint

    Gel met een draaidop

Hoe energiegels gebruiken

  • Het is verstandig om tijdens lange wandeltochten extra koolhydraten en vocht te gebruiken. Sportvoeding is gemakkelijker in gebruik en beter verteerbaar dan gewone dagelijkse voeding.
  • Gebruik ook niet te veel: je maag kan niet meer dan 60 - 80 gram koolhydraten per uur verwerken.

Tip

Bestel Energiegels bij

Samenstelling energiegels

Tips

  • Experimenteer niet met sportvoeding tijdens lange wandeltochten. Je kunt de weken voor de wandeltocht nagaan of een merk je bevalt.
  • In ontbijtkoek zit weinig vet en veel koolhydraten. Dus heel geschikt voedsel voor duursporters. Voedingswaarde per 100 gram: vet 1 gram, koolhydraten: 70 gram en eiwit 2.5 gram.
  • Drink ook voldoende.

Voor meer informatie





Overzichten
Wandeltraining

Wandelschema's

Wandelblessures

Hartslagmeter

Wandeltochten

Sportvoeding

Ideale gewicht

Tools

Wandelen

Tips

Boeken

Site