Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Gezond en veilig wandelen

 

 

 

Reizen algemeen
Op deze pagina worden de belangrijkste onderwerpen besproken over wandelen en gezondheid: gezond bewegen en gevaren tijdens het wandelen komen aanbod.
 
 
Gezond wandelen
· Bouw je trainingsschema geleidelijk op en leer te luisteren naar je lichaam. En doe wat met de signalen die je lichaam geeft.
   
· Vooral beginnende oudere wandelaars mogen niet teveel van zichzelf eisen. Neem geen risico, vooral als je een lange tijd niet gesport hebt. Vraag gerust eerst advies bij je huisarts.
   
· Draag de juiste wandelkleding. Zo zal je tijdens een natte herfstwandeling heel andere kleding nodige hebben dan tijdens een strandwandeling hartje zomer. Voor meer informatie: Wandelkleding.
   
· Als er een harde gure wind staat is het een stuk kouder. Houdt rekening met deze extra koude omstandigheden. Zie ook: Gevoelstemperatuur.
   
· Gebruik iedere dag 200 gram groente en 2 stuks fruit. Zorg ook voor een goede verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten. Voor meer info: Sportvoeding en Voedingstips.
   
· Drink voldoende: minstens anderhalve liter per dag. Drink tijdens warme dagen nog meer. Voor meer informatie: Rekenmachine vochtverlies.
   
· Gebruik tijdens zonnige dagen voldoende zonnebrandolie. Breng deze na 2 uur opnieuw aan.
   
· Neem ook op minder mooie dagen een petje, zonnebril en zonnebrandolie mee. Het kan altijd prachtig weer worden.
   
· Voor meer informatie: Tips wandelen met warm weer.
   
· Slaap ook voldoende: Tips om beter te slapen.
   
   
Veilig wandelen
· Wanneer je stukjes langs de weg moet lopen met vrij veel auto- of fietsverkeer kan je het beste het verkeer tegemoet lopen.
   
· Houdt er ook rekening mee dat het zicht voor je redelijk te doen is dat voor andere weggebruikers niet het geval hoeft te zijn. Zo kan bijvoorbeeld tijdens een stevige regenbui het zicht voor sommige automobilisten een stuk minder zijn.
   
· Zorg er voor dat je gezien wordt in het donker. Gebruik een lampje of/en draag goed zichtbare kleding eventueel met fluorescerende strepen.
   
· Ook is het belangrijk dat je voldoende zicht blijft houden en goed kan horen bij het dragen van een pet of muts tijdens het wandelen op een (drukke) openbare weg. Gebruik dus bij drukke en onveilige omstandigheden geen MP3 speler.
   
· Ga je wandelen in gebieden waar veel teken voorkomen ben dan alert. Voor meer informatie: Wandelongemakken.
   
· Pas in de winter op met gladheid. Draag eventueel wandelschoenen met een wat grovere zool.
   
· Houd er rekening mee dat wandelpaden niet altijd even goed zijn onderhouden.
   
· Wanneer je alleen door de natuur gaat wandelen kan je het beste een mobieltje meenemen.
   
   
Tenslotte nog wat tips
· Een wandelbroek met afritsbare broekspijpen is heel handig in het gebruik. Niet alleen tijdens warme dagen, maar ook bij wandelingen door gebieden met hoog water.
   
· Ga altijd de weersvoorspellingen goed na, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Voor het loopweer: Buienradar en weersverwachting.
   
· Gebruik een identificatie naamplaatje met gegevens als je naam, geboortedatum, bloedgroep, adres en telefoonnummer. Zo'n identificatieplaatje is niet alleen zeer nuttig voor sporters maar ook voor kleine kinderen!
   
· Zet in je mobile telefoon een aantal nummers met de naam ICE. Bijvoorbeeld voor het thuis nummer ICE1, de mobiel van je partner ICE2 etc. ICE staat hierbij voor In Case of Emergency. Deze namen zullen de hulpdiensten zoeken als er wat gebeurt en je een GSM bij je hebt.
   
· Voldoende bewegen is heel gezond: Wandelen en geestelijke gezondheid en Voordelen lichaamsbeweging tips.
   
  Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: